هوش مصنوعی درصنایع خودروسازی

بیش از هفت دهه است که هوش مصنوعی، با ایجاد فرصت‌های نامحدود، محور یک انقلاب فناورانه در همه حوزه‌های صنعتی، به ویژه صنایع خودروسازی، بوده است.خودروهای خودران در حال حاضر یکی از موضوعات داغ در تحقیقات جدید هستند و همه خودروسازان سرمایه‌گذاری هنگفتی در این زمینه کرده‌اند. کمپانی تحقیقاتی «آی‌اچ‌اس اتوموتیو» (IHS Automotive) پیش‌بینی می‌کند. تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۰ میلیون خودروی مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا وجود داشته باشد. از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه خودرسازی عبارتند از:◄ افزایش ایمنی راننده

◄ کاهش خرابی خودرو به خاطر کنترل کیفی دائمی

◄ بهبود تجربه رانندگی

◄ افزایش کارآیی به خاطر همکاری ربات-انسان

◄ بهبود مدیریت پروژه

◄ بهبود خدمات پس از فروش

خودروسازان پیشاپیش از چندین مزیت هوش مصنوعی مانند کنترل صوتی، جابه‌جایی میان خطوط و تشخیص تصادف برای افزایش ایمنی راننده استفاده می‌کنند. با این حال، همزمان با پیشرفت فناوری، لوازم جانبی خودروها مانند دوربین‌های ویدیویی و سنسورها با استفاده از هوش مصنوعی، نهایت راحتی را نیز علاوه بر امنیت برای رانندگان فراهم کرده‌اند. برخی از مزایایی که هوش مصنوعی برای صنایع خودروسازی به ارمغان آورده، در ادامه مختصراً توضیح داده شده‌اند.

 

هوش مصنوعی در صنایع خودروسازی

کمک به رانندهپیش از گذار به دوره خودروهای کاملاً خودران (یا اصطلاحاً «خودمختار») ابتدا باید ظرفیت‌های هوش مصنوعی را بسنجیم. این کار، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ابتدا برای کمک به راننده‌ها انجام می‌شود. هوش مصنوعی از چندین سنسور برای نظارت بر نقاط کور، تشخیص تصادف، تشخیص عابر پیاده، نظارت بر خطوط و موارد دیگری از این دست استفاده می‌کند تا موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کند و درباره آن‌ها به راننده هشدار دهد. الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین می‌توانند داده‌های سنسورهای لرزش را برای شناسایی ناهنجاری‌ها تجزیه‌وتحلیل کنند. علاوه بر این، با ظهور فناوری‌های جدید، اکنون می‌توان وزن بار روی باربند خودرو را نیز محاسبه کرد تا از حمل بار اضافه با خودرو جلوگیری شود.

تعمیر پیش از خرابی

با استفاده از هوش مصنوعی، نگهداری خودرو به جای «پیش‌گیری» بر اساس «پیش‌بینی» انجام می‌شود. به جای وابستگی به رویکردهای اتفاق‌محور یا زمان‌محور برای برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری خودرو [مثلاً تعویض روغن بر اساس کیلومتر پیموده‌شده]، هوش مصنوعی می‌تواند به شما پیشنهادات عملی ارائه دهد. این فناوری علاوه بر داده‌های مربوط به سابقه استفاده از خودرو، از اطلاعات سنسورها و داده‌های معناداری مانند جزئیات جغرافیایی یا آب‌وهوایی نیز استفاده می‌کند. هوش مصنوعی از طریق تحلیل داده و یادگیری ماشینی می‌تواند به صورت آنی و بر اساس وضعیتِ موجود، هشدارهایی را منحصراً برای خودروی شما بدهد.

ارزیابی راننده

هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس تاریخچه کاربریِ راننده، مثلاً با تجزیه‌وتحلیل الگوی رانندگی وی، می‌تواند موارد ناشی از حواس‌پرتی او، مثلاً خطرات ناشی از زندگی شخصی یا کاری‌اش، را پیش‌بینی کند. همچنین می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های تشخیص خستگی، بر علائم حیاتی راننده نظارت داشته باشد تا به وی هشدار دهد و در صورت بروز موارد اضطراری، کنترل وسیله نقلیه را به دست بگیرد. یک دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند خواب‌آلودگی راننده را تشخیص دهد و زنگ خطری را درون خودرو به صدا درآورد.

ارتباطات پیشرفته

به کمک هوش مصنوعی، می‌توان ارتباطات «خودرو-با-خودرو» (V2V) و «خودرو-با-زیرساخت» (V2I) را برقرار کرد. برقراری ارتباط میان خودروهای مختلف، استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند نظارت بر خطوط، جابه‌جایی میان خطوط و کنترل کروز را ممکن می‌کند. ارتباط خودرو با زیرساخت‌هایی مانند علائم کنار جاده‌ای و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز به شما امکان می‌دهد تا مثلاً مسیرهای جایگزین را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید و در ترافیک گرفتار نشوید. به طور خلاصه، برقراری ارتباطات پیشرفته میان خودرو و محیط اطراف، احتمال تصادفات را کاهش و زمان رسیدن شما به مقصد را کم‌تر می‌کند.

تسهیل در خدمات بیمه

کمپانی‌های بیمه‌ای با اطلاعات مختلف از چندین حوزه مختلف سروکار دارند و هوش مصنوعی، پتانسیل زیادی برای تسهیل این روند دارد. به عنوان مثال، دوربین داخل اتومبیل می‌تواند ویدیوهایی را از تصادفات ثبت کند که ممکن است در پرونده‌های حقوقی یا بیمه‌ای مفید باشند. همچنین می‌تواند داده‌های مربوطه را به سرعت پردازش کند و فرآیند بررسی حادثه توسط بیمه را تسریع نماید. با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در تجزیه‌وتحلیل داده، حتی می‌توان پرونده‌هایی برای راننده‌ها تشکیل داد و از هرگونه اقدامی برای کلاه‌برداری بیمه‌ای نیز جلوگیری کرد.

خودروسازی

هوش مصنوعی علاوه بر بهبود تجربه رانندگی، می‌تواند شیوه ساخت خودروها‏ را نیز متحول کند. ماشین‌ها بیش از پنج دهه است که در خطوط مونتاژ خودروسازان به انسان کمک می‌کنند، اما به کمک هوش مصنوعی اکنون می‌توانیم ربات‌های هوشمندی بسازیم که «در کنار» همکاران انسانی‌شان کار کنند، نه «برای» آن‌ها. به عنوان نمونه، هوش مصنوعی می‌تواند در طراحی وسایل نقلیه‌ی خودران برای انتقال قطعات در یک کارخانه کمک کند. ربات‌های هوشمند و «پوشیدنی» [مثلاً کلاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی] می‌توانند با کارگران دیگر همکاری کنند و بازده تولید را حتی تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

نتیجه‌گیری

ورود هوش مصنوعی به بخش خودروسازی می‌تواند روش رانندگی ما را متحول کند. مزایای استفاده از لوازم جانبی مبتنی بر هوش مصنوعی در خودروها پیشاپیش مشهود است، و پتانسیلی که در این میان وجود دارد، بی‌نهایت. فواید و فرصت‌هایی که هوش مصنوعی برای بالا بردن سطح کلی ایمنی و بهبود تجربه رانندگی انسان دارد، هم برای غول‌های این حوزه و هم برای استارت‌آپ‌ها به شدت جذاب هستند.

موارد و کاربردهایی که در بالا ذکر شد، صرفاً بخشی از فوایدی بود که هوش مصنوعی می‌تواند برای بازار لوازم جانبی خودرو به ارمغان بیاورد. از ایمن‌تر شدن خودرو تا نگهداری آن طبق پیش‌بینی قبلی و از سهولت در روند دریافت خدمات بیمه‌ای تا ویژگی‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری، هوش مصنوعی به پیشرفت همه‌جانبه کیفیت تجربه ما از رانندگی منجر می‌شود.

منبع

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *