رونق برندهای لاکچری خودرو در دوران کرونا

کرونا در طول یک سال گذشته به همه کسب و کارها لطمه وارد نکرده، حتی می توان گفت باعث رونق برخی از پیشه ها شده است.

به گزارش سایپانیوز، شاهد این ماجرا که کرونا در رونق برخی از پیشه ها مؤثر واقع شده، مقایسه فروش خودروهای لاکچری با سال های گذشته است. در حقیقت همه پیشه ها به خاطر کرونا دست و پا نمی زنند و خانواده هایی که درآمد بالایی دارند، ذره ای هم نیش این ویروس را حس نکرده اند. گزارش اخیر بلومبرگ با عنوان «رونق پس از جنگ» Postwar Boom برای «خودروسازان لاکچری» منتشر شده اما توضیح این که چه طور اتفاق افتاده است کمی پیچیده است. بدون شک رونق فروش خودروهای لاکچری باعث خشم کسانی می شود که در سال گذشته با نابودی یا کسادی شدید پیشه هایشان رو به رو شده اند.

بر اساس این گزارش بیشتر از همه خودروسازان لاکچری، وضع بنتلی از همه بهتر بوده و با این که در طول سال گذشته مجبور به رعایت تعطیلی سراسری هم در تولید و هم در نمایشگاه های فروش شده است اما به محض باز شدن مجدد کسب و کارها، با رونق خیره کننده و بی سابقه ای مواجه شده است. بنتلی می گوید این فروش در 101 سال تاریخ این شرکت بی سابقه بوده است. بوگاتی هم به بلومبرگ گفته که سال 2020 سومین سال متوالی رکورد شکنی این خودروساز بوده است. پورشه در سال 2020 در گردش مالی سالانه رکورد زده است. لامبورگینی هم بالاترین سود سالانه را در تاریخ خود به ثبت کرده است.

رونق برندهای لاکچری خودرو در دوران کرونا

البته این جا دقت به این نکته ضروری است که تعداد فروش همه خودروسازان لاکچری افزایش نیافته برای مثال لامبورگینی در سال 2020 حدود 11 درصد افت فروش داشته و فراری هم نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد و پورشه 3 درصد کاهش را تجربه کرده اند. نکته آن این جا است که خودروسازان جهانی تمام سود خود را از تعداد بالاتر فروش به دست نمی آورند مخصوصاً برای برندهایی که سود اصلی آنها در آپشن های متنوع و بالای آنها است. این تفاوتی که در تعداد فروش و سودآوری خودروسازان لاکچری مشاهده می شود نشان می دهد کسانی که در سال 2020 خودرو خریداری کرده اند مبالغ بیشتری را به ازای هر تراکنش نسبت به سال قبل تر از آن پرداخته اند و در حقیقت جبران تعطیلی های اجباری به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده است.

عامل موثر دیگر در سود بالاتر این خودروسازان پروتکل های بهداشتی و محدودیت های حکومتی بود که در فرایندهای خودروسازان خود را نشان داد. تجربه راحت تر، منعطف تر و نرم تر، خریداران بیشتری را جلب کرد و از طرف دیگر کاهش در بروکراسی، موازی کاری و موانع توزیع باعث آزاد سازی پول نقد شد که به افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری انجامید.

البته نگاه به آمار و تحلیل های اقتصادی هم نشان می دهد که بخشی از افزایش سودآوری خودروسازان لاکچری به دلیل رشد بی سابقه در بازار چین بوده است. سال گذشته فروش بنتلی در بازار کشورهای آسیایی دوبرابر شده است. تا پایان سال هم کشورهای آسیایی مقام دوم را در بزرگترین بازارهای لامبورگینی به دست خواهند آورد. همه ی اینها نشان می دهد که ذائقه چینی ها برای خودروهای خاص و بیش از حد گران رو به افزایش است.

یکی دیگر از عواملی که به فروش بیشتر و سودآوری بالاتر خودروهای لاکچری انجامیده، نوسان های بیش از حد در بازار سهام است. خیلی از ثروتمندان حالا به جای آن که سرمایه های خود را صرف دارایی های نرم کنند، ترجیح می دهند به دارایی های ملموس مثل خودروهای لاکچری روی بیاورند. این پدیده باعث بالا رفتن تقاضا برای خودروهای کلاسیک، موزه ای و کلکسیونی شده است هم در آمریکا هم در بازارهای آسیا.

رونق فروش و سودآوری خودروهای لاکچری به احتمال زیاد تا پایان سال 2021 ادامه خواهد داشت و حتی قوی تر هم خواهد شد. برای مثال بنتلی می گوید با این که سال 2020 بالاترین رکورد فروش این برند را ثبت کرده، در سال 2021 هم 30 درصد افزایش خواهد یافت. تمام ظرفیت لامبورگینی در سال 2021 تا سپتامبر به طور کامل پر است.

تحلیل گران مالی اعتقاد دارند که این رونق و افزایش فروش تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. آنها پیش بینی کرده اند که گروه فولکس واگن در حال آماده سازی یک IPO [عرضه اولیه عمومی] برای پورشه و لامبورگینی است. هر دو برند در حال سرمایه گذاری در همان استراتژی ای هستند که در فراری هم به اثبات رسیده است. در این راهبرد، تعداد معدودی خودرو با برچسب قیمتی بسیار بالا معمولاً هفت رقمی عرضه می شوند. آستون مارتین هم برای بیرون آمدن از باتلاق مالی از همین راهبرد استفاده کرد و از ورطه ویرانی نجات یافت.

با این حال طبیعی است که این رونق برای همه برندهای لاکچری اتفاق نیفتاده است. آن چه باعث شگفتی شده، وضعیت رو به افول برند رولز رویس است برند انگلیسی که متعلق به گروه خودروسازی ب ام و است. این خودروساز فوق لاکچری بریتانیایی در سال 202 با افول 26 درصد رو به رو شده است. مارتین فرتشز Martin Fritsches مدیر عامل رولز رویس دلیل این افول را گذار از نسل اول گوست Ghost‌ به نسل دوم می داند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *