به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در همایش بزرگ قطعه سازان کشور٬ سال 97 را سالی سخت توصیف کرد و گفت: شروع بحران افزایش قیمت را از اواخر سال 96 تجربه کردیم و با افزایش قیمت ارز و مواداولیه مواجه شدیم ولی از فروردین ماه سال گذشته بیشتر نگران این موضوع شدیم و در جلسه ای که 22 فروردین ماه برگزار شد نگرانی های خود را بابت این موضوع اعلام کردیم و پس از آن بیش از 70 جلسه با نهادهای مختلف برگزار کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ٬ مازیار بیگلو در ادامه گفت: شرایط حتی پیش از تحریم ها نیز برای ما سخت شده بود ولی ما با افزایش قیمت مواداولیه و ارز مواجه شدیم و ضمن همه این موارد حملات گستره ای به قطعه سازی و خودروسازی از طرف برخی رسانه ها به خصوص صداوسیما صورت گرفت اما زمانیکه نرخ ارز و مواداولیه افزایش یافت هیچ وقت صداوسیما به این مسائل نپرداخت.

وی گفت: مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت ها در کنار مسائل گفته شده باعث شد 11 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان وارد شود همچنین خروج شرکای خارجی از تیرماه سال گذشته نیز ضربه ای بر پیکره خودروسازی بود چراکه باعث هدر رفت سرمایه های زیادی از کشور شد.

مازیار بیگلو اذعان داشت: قطعه سازی یعنی صنعتی که 550 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده نخستین صنعتی بود که مورد هجمه قرار گرفت لذا باید دقت شود چرا دشمن نخست صنعت قطعه سازی را مورد حمله قرار داد زیرا صنعتی مهم و تاثیر گذار است.

وی گفت: با آغاز تحریم ها مواداولیه را وارد کردیم به امید اینکه در گمرک کشور وجود داشته باشد تا قادر به تولید باشیم اما 16 مرداد ماه اعلام شد باید برای ترخیص این مواد مابه التفاوت ارزی پرداخت شود یعنی دو برابر باید هزینه پرداخت می کردیم که در اینجا بود تحریم داخلی برای معنا پیدا کرد.

بیگلو اذعان داشت: با افزایش مشکلات در پائیز سال گذشته با تعدیل نیرو مواجه شدیم اما با این وجود نه تنها تسلیم نشدیم بلکه پیگیرتر از گذشته به ادامه مسیر تولید پرداختیم تا اینکه اتفاق خوبی رخ داد و آقای رحمانی به عننوان وزیر صمت منتصب شد.

وی گفت: با تمام زحماتی که در این مدت متحمل شدیم دو دستاورد بزرگ داشتیم اول اینکه روند قیمت گذاری خودرو را تغییر دادیم و شورای رقابت جای خود را به سازمان حمایت داد و دستاورد دوم مصوبه حمایت 11 هزارمیلیارد تومانی دولت است که در قالب تسهیلات به قطعه سازان اختصاص داده شد که تا امروز 4 هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شده و به همین دلیل موفق شدیم تیراژ تولید را ظرف 4 هفته 100درصد افزایش دهیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با بیان اینکه قطعه سازان به پیشواز رونق تولید رفته اند گفت: برای سال جدید 4 درخواست داریم. نخست پرداخت مابقی تسهیلات 11 هزار میلیاردی در قالب ارز یورو تا پایان فروردین ماه و اگر قرار است این اتفاق نیافتد خواهش داریم راهکار دیگری ارائه شود.

بیگلو در ادامه به بیان درخواست دوم قطعه سازان پرداخت و گفت: اصلاح قیمت ها در سال جدید درخواست دوم ما است زیرا قطعه سازان جزء گروهی هستند که گران میخرند و ارزان می فروشند و توان بیشتری برای قطعه سازان کشور نمانده که به این روند ادامه دهند لذا از خودروسازان درخواست داریم قیمت های ما را به شکل جهانی محاسبه نمایند. 

وی در ادامه به درخواست سوم اشاره داشت و گفت: درخواست سوم ما کانال ارزی مطمئن است. امروز یک سال از زمانیکه واردات بدون انتقال ارز به دلیل کنترل قیمت ارز متوقف شده می گذرد و در این یک سال نه قیمت ارز کنترل شد و نه ما موفق شدیم کار خود را به خوبی انجام دهیم لذا باید کانال ارزی مطمئن داشته باشیم و برای این منظور باید صرافی ها برای ما باز شود و کمک کنند کانال های غیر بانکی برای ما فراهم شود.

وی در پایان به بیان درخواست چهارم پرداخت و گفت: در خواست چهارم ما در خصوص بیمه و مالیات و مطالبات دولت است زیرا در حالی که تمام صنعت قطعه سازی به زیاندهی رسیده باید مالیات چه چیز را پرداخت کرد؟ و در حالیکه نقدینگی قطعه سازان به زیر صفر رسیده چگونه حق بیمه ها را پرداخت کنند؟ لذا باید قطعه سازان به مدت 2 سال از پرداخت این هزینه ها معاف شوند و پس از دو سال این مبالغ را تسویه کنند تا در مدت این دوسال قطعه سازان بتوانند توان خود را بازیابند و اجازه دهند ما تولید کنیم و شعار امسال را محقق سازیم.