قطعه سازان پیشقدم در تحقق شعار رونق تولید در سال جدید

به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام می کند قطعه سازان اولین گروهی بودند که سال رونق تولید را پیشاپیش آغاز کردند و عمده ترین سرفصل برنامه های قطعه سازان در سال 98 تامین نقدینگی، تعدیل و اصلاح قیمت ها و تمرکز بر تحقق آزادسازی بدون انتقال ارز است.

مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص برنامه های قطعه سازان در سال 98 اظهار داشت: قطعه سازان اولین گروهی بودند که سال رونق تولید را پیشاپیش آغاز کردند زیرا قطعه سازان عملا قبل از شروع سال 98 افزایش تیراژ تولید را عملی نموده و ظرف مدت 4 هفته تقریبا 100 درصد تیراژ تولید قطعه سازی (و متعاقبا در خودروسازی) افزایش یافت.

وی افزود: اولین سرفصل برنامه های ما در سال 98 تامین نقدینگی است که باید از محل الباقی مصوبه 11 هزار میلیارد تومانی هیات دولت محقق شود. تا پایان سال، 4 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شد و 7 هزار میلیارد تومان، باقی مانده که قرار است با تسهیلات ارزی و از محل ارز یورو اعطاء شود. پیگیر هستیم که ظرف 3 ماه ابتدای سال این مبلغ برای حوزه خودروسازی و قطعه سازی تامین شود تا روند افزایش تیراژ تولید حفظ گردد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: مبحث دوم مساله تعدیل قیمت ها است؛ روند اصلاح قیمت ها پیرو مصوبه وزارتخانه آغاز شده و تعدادی از سازندگان موفق شدند قبل از آغاز سال جدید، اصلاحیه قیمت ها را دریافت کنند اما تعدادی در حال طی این روند هستند. برنامه ریزی ما این است که با همکاری خودروسازان بتوانیم هرچه سریعتر و ظرف 1 ماه آینده قیمت قطعه سازان را در قراردادها اصلاح نماییم تا تمام قطعه سازان با قیمت های تعدیل شده به ادامه کار بپردازند.

بیگلو افزود: مبحث سوم که حائز اهمیت بسیار است مبحث آزادسازی بدون انتقال ارز است. طبق سیاست های بانک مرکزی متاسفانه واردات بدون انتقال ارز، سال گذشته به قصد کنترل قیمت ارز مسدود شد. این مساله ما را در دوره تحریم ها ناچار می کند به نظام بانکی سوق پیدا کنیم و این خود یک خطر است؛ زیرا اولا نظام بانکی تحریم است، ثانیا زمانی که از کانال های بانکی استفاده شود تحریم کنندگان قطعا این کانال ها را شناسایی خواهند کرد و مجددا مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد خواهد شد. بنابراین امسال حتما روی قضیه آزادسازی بدون انتقال ارز تمرکز خواهیم کرد چراکه این امر کمک می کند در دوره تحریم ها راحت تر کار کنیم و مواد اولیه خارجی مورد نیاز را تامین نماییم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان گفت: ما قطعه سازان، رونق تولید را زودتر از آغاز سال شروع نمودیم و امیدواریم موفق به تداوم رونق تولید و افزایش تیراژ شویم تا هم بیش از این شرمنده مردم نباشیم و هم منویات مقام معظم رهبری را در سال 98 ادامه دهیم.

آیا مزدا MX-6 احیا می شود؟

گروه بین الملل: مزدا خودروهای محبوب بسیاری از جمله ND میاتا، RX-7 و Cosmo را ساخته است که نه تنها سه مدل از بهترین های مزدا هستند بلکه برخی از بهترین خودروهای ساخته شده هستند.

به گزارش خبرخودرو، اما مزدا MX-6 به اندازه آن ها نمادین نیست. نسل اول MX-6 علیرغم ظاهر جذاب خود موفقیت فروش نداشت. نسل دوم MX-6 دارای پلتفرمی مشترک با فورد Probe بود و هرگز نظر طرفداران را جلب نکرد. جای تعجب نبود که مزدا این نام را پس از پایان دوره تولید شش ساله نسل دوم آن متوقف کرد و هرگز در پی عرضه مجدد آن برنیامد، البته تا امروز…

به تازگی یک فایل درخواست ثبت نام تجاری برای مزدا MX-6 به دفتر ثبت اختراعات ژاپن ارسال شده است که برای استفاده در خودروها و قطعات و لوازم جانبی آن ها خواهد بود. مزدا این نام را در 16 اکتبر 2018 به ثبت رسانده است.

ثبت این نام به تنهایی به معنای آن نیست که یک مدل احیا می شود اما باید دید چگونه از نام های قدیمی خود در خط تولیدش استفاده می کند. البته این خودروساز به نام هایی برای خودروهای برقی آینده خود نیز نیاز دارد اما هم چنین گفته شده است که اولین خودروی برقی باطری این برند خودرویی اسپرت نخواهد بود.

شاید منطقی نباشد اما می توان انتظار داشت نسخه ای مدرن از مزدا MX-6 با طراحی الهام گرفته از RX ویژن یا RX ویژن کوپه عرضه شود

رشد مثبت خودرویی ها در بازار سرمایه

به گزارش خبرخودرو، بازار سرمایه هفته آرامی را پشت سر گذاشت و با کاهش حجم معاملات روبه رو بوده است به طوری که حجم معاملات نسبت به سه یا چهار هفته گذشته که به طور میانگین روزانه 2 هزار میلیارد تومان معامله انجام می شد در هفته گذشته به حدود هزار میلیارد تومان کاهش یافته و نسبت به اوجی که بازار سرمایه در یک ماه اخیر تجربه کرده است با کاهش چشمگیر در حجم معاملات هفته کاری را به پایان رساند.

مهدی طحانی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به آخرین وضعیت نمادهای خودرویی در بازار سرمایه اظهار داشت: شاخص های خودرویی با رشد مثبت هقته را به پایان رساندند به طوری که در هفته گذشته شاخص صنعت خودرو حدودا 5 درصد رشد داشت و در حال حاضر نیز معاملات در بازار سرمایه و سهام های خودرویی متعادل است، نه مثبت قوی و نه منفی قوی و اکثر سهام ها در محدوده صفر تابلو در حال معامله هستند.

وی گفت: هفته گذشته شاخص های شرکت های سایپا و ایران خودرو مثبت بودند و در بازه های بیش از 10 درصد هفته گذشته را به پایان رساندند و توانستند افت بالایی که طی هفته های گذشته داشتند را در هفته گذشته جبران کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اذعان داشت: اصلاح قیمت خودرو تاثیرات موقتی بر بازار سرمایه خواهد داشت و قطعا جلوی کاهش بیشتر قیمت سهام خودرویی ها را خواهد گرفت اما این تاثیرات دامنه دار نخواهد بود.