بازدید رئیس کمیته دودیفرانسیل استان تهران همراه با سرکلوبها از مجموعه پارس اگزوز

شرکت «پارس اگزوز» به عنوان یکی از قدیمی ترین قطعه سازان کشور شناخته می شود که از سال ۱۳۵۳ فعالیت گسترده خود را آغاز نموده است. در سابقه فعالیت این شرکت، ساخت اگزوز و سیستم خروجی دود برای خودروهایی مانند جیپ شهباز، رنو ۵، جیپ آهو، آریا، کاپریس، بلیزر، کامارو، بنز کلاس E، بیوک ایران، نیسان پاترول، سانگ یانگ موسو، محصولات پژو و سیتروئن، محصولات ایران خودرو و سایپا ثبت شده است. فعالیت اصلی پارس اگزوز تولید منیفولد خروجی دود و اگزوز برای خودروهای مختلف است و از سویی در دوره های مختلف شاسی داشبورد خودروهای داخلی را تولید نموده است.

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ چهارشنبه مورخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، مدیران این شرکت برنامه ای را ترتیب دادند تا تعدادی از خبرنگاران و گروهی از آفرودسوارها بازدیدی از خطوط تولید پارس اگزوز داشته باشند. دلیل حضور رانندگان خودروهای آفرودی نیز بررسی نیاز آن ها و برقراری ارتباط برای پروژه های تحقیق و توسعه این قطعه ساز بود. در حال حاضر پارس اگزوز به صورت روزانه حدود ۵۰ سامانه خروج دود و اگزوز خودروهای مختلف را به صورت رایگان در محل کارخانه خود تعویض می کند و این اقدام را به خاطر پیشبرد پروژه های تحقیقاتی (R&D) انجام می دهد.

در کنار اینکه پارس اگزوز ۸۰ درصد تولیدات خود را به خودروسازان عرضه می کند و ۲۰ درصد را به بازار لوازم یدکی می فرستد، هدف گذاری این قطعه ساز برای توسعه فعالیت های خود است. به گفته مدیران این شرکت قرار است تا در آینده نزدیک محصولات شرکت پارس اگزوز بیشتر شوند و با وجود کارخانه ها و خطوط تولید مختلف، بستر تولید این نشان قطعه سازی گسترش پیدا کند.

در بحث تولید شاسی و سینی داشبورد شاهد هستیم که پارس اگزوز به عنوان تامین کننده خط تولید محصولات رنو در ایران شناخته می شود و تاییدیه فعالیتش را از گروه رنو دریافت کرده است. اما به خاطر مشکلات تحریم، دیگر تولید انبوه این بخش کارخانه به محصولات رنو اختصاص ندارد و به جای آن، تولید شاسی داشبورد خودروهای دیگر آغاز شده است. در حال حاضر پارس اگزوز تولید اولیه شاسی و سینی داشبورد سایپا شاهین (SP100 سدان) را آغاز کرده است و در هفته های آتی این قطعه را به تولید انبوه می رساند.

یکی از فعالیت های قابل توجه شرکت پارس اگزوز، تامین و ساخت اگزوز و منیفولد دود خودروهایی است که سال ها از توقف تولید آن ها می گذرد. با توجه به اینکه این قطعه ساز همچنان قالب های اصلی تولید این بخش از خودروهای آلمانی، آمریکایی، فرانسوی، کره ای و… را در اختیار دارد، در صورت نیاز بازار لوازم یدکی اگزوز و منیفولد دود این خودروها را تولید می کند.

 

قطعه سازان پیشقدم در تحقق شعار رونق تولید در سال جدید

به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام می کند قطعه سازان اولین گروهی بودند که سال رونق تولید را پیشاپیش آغاز کردند و عمده ترین سرفصل برنامه های قطعه سازان در سال 98 تامین نقدینگی، تعدیل و اصلاح قیمت ها و تمرکز بر تحقق آزادسازی بدون انتقال ارز است.

مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص برنامه های قطعه سازان در سال 98 اظهار داشت: قطعه سازان اولین گروهی بودند که سال رونق تولید را پیشاپیش آغاز کردند زیرا قطعه سازان عملا قبل از شروع سال 98 افزایش تیراژ تولید را عملی نموده و ظرف مدت 4 هفته تقریبا 100 درصد تیراژ تولید قطعه سازی (و متعاقبا در خودروسازی) افزایش یافت.

وی افزود: اولین سرفصل برنامه های ما در سال 98 تامین نقدینگی است که باید از محل الباقی مصوبه 11 هزار میلیارد تومانی هیات دولت محقق شود. تا پایان سال، 4 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شد و 7 هزار میلیارد تومان، باقی مانده که قرار است با تسهیلات ارزی و از محل ارز یورو اعطاء شود. پیگیر هستیم که ظرف 3 ماه ابتدای سال این مبلغ برای حوزه خودروسازی و قطعه سازی تامین شود تا روند افزایش تیراژ تولید حفظ گردد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: مبحث دوم مساله تعدیل قیمت ها است؛ روند اصلاح قیمت ها پیرو مصوبه وزارتخانه آغاز شده و تعدادی از سازندگان موفق شدند قبل از آغاز سال جدید، اصلاحیه قیمت ها را دریافت کنند اما تعدادی در حال طی این روند هستند. برنامه ریزی ما این است که با همکاری خودروسازان بتوانیم هرچه سریعتر و ظرف 1 ماه آینده قیمت قطعه سازان را در قراردادها اصلاح نماییم تا تمام قطعه سازان با قیمت های تعدیل شده به ادامه کار بپردازند.

بیگلو افزود: مبحث سوم که حائز اهمیت بسیار است مبحث آزادسازی بدون انتقال ارز است. طبق سیاست های بانک مرکزی متاسفانه واردات بدون انتقال ارز، سال گذشته به قصد کنترل قیمت ارز مسدود شد. این مساله ما را در دوره تحریم ها ناچار می کند به نظام بانکی سوق پیدا کنیم و این خود یک خطر است؛ زیرا اولا نظام بانکی تحریم است، ثانیا زمانی که از کانال های بانکی استفاده شود تحریم کنندگان قطعا این کانال ها را شناسایی خواهند کرد و مجددا مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد خواهد شد. بنابراین امسال حتما روی قضیه آزادسازی بدون انتقال ارز تمرکز خواهیم کرد چراکه این امر کمک می کند در دوره تحریم ها راحت تر کار کنیم و مواد اولیه خارجی مورد نیاز را تامین نماییم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان گفت: ما قطعه سازان، رونق تولید را زودتر از آغاز سال شروع نمودیم و امیدواریم موفق به تداوم رونق تولید و افزایش تیراژ شویم تا هم بیش از این شرمنده مردم نباشیم و هم منویات مقام معظم رهبری را در سال 98 ادامه دهیم.

آیا مزدا MX-6 احیا می شود؟

گروه بین الملل: مزدا خودروهای محبوب بسیاری از جمله ND میاتا، RX-7 و Cosmo را ساخته است که نه تنها سه مدل از بهترین های مزدا هستند بلکه برخی از بهترین خودروهای ساخته شده هستند.

به گزارش خبرخودرو، اما مزدا MX-6 به اندازه آن ها نمادین نیست. نسل اول MX-6 علیرغم ظاهر جذاب خود موفقیت فروش نداشت. نسل دوم MX-6 دارای پلتفرمی مشترک با فورد Probe بود و هرگز نظر طرفداران را جلب نکرد. جای تعجب نبود که مزدا این نام را پس از پایان دوره تولید شش ساله نسل دوم آن متوقف کرد و هرگز در پی عرضه مجدد آن برنیامد، البته تا امروز…

به تازگی یک فایل درخواست ثبت نام تجاری برای مزدا MX-6 به دفتر ثبت اختراعات ژاپن ارسال شده است که برای استفاده در خودروها و قطعات و لوازم جانبی آن ها خواهد بود. مزدا این نام را در 16 اکتبر 2018 به ثبت رسانده است.

ثبت این نام به تنهایی به معنای آن نیست که یک مدل احیا می شود اما باید دید چگونه از نام های قدیمی خود در خط تولیدش استفاده می کند. البته این خودروساز به نام هایی برای خودروهای برقی آینده خود نیز نیاز دارد اما هم چنین گفته شده است که اولین خودروی برقی باطری این برند خودرویی اسپرت نخواهد بود.

شاید منطقی نباشد اما می توان انتظار داشت نسخه ای مدرن از مزدا MX-6 با طراحی الهام گرفته از RX ویژن یا RX ویژن کوپه عرضه شود