بادی فنس (Body fence) یا محافظ پلاستیکیِ رنگ خودرو (Paint Protection Film)

علاوه بر سرامیک کردن خودرو راه دیگر برای محافظت از آن، کاور کردن بدنه خودرو توسط یک پوشش پلاستیکی است. قرارگیری این پوشش پلاستیکی بر روی خودروها دقیقاً مانند جلد کردن اجسام با یک لایه از نایلون است.

همان طور که قبلاً گفته شد یکی از راه های محافظت از رنگ و بدنه خودرو، سرامیک کردن آن است که با پخش شدن یک لایه از محلول مورد نظر بر روی بدنه صورت می گیرد، اما راه دیگر برای محافظت از خودرو کاور کردن بدنه خودرو توسط یک پوشش پلاستیکی است. قرارگیری این پوشش پلاستیکی بر روی خودروها دقیقاً مانند جلد کردن اجسام با یک لایه از نایلون است.

بادی-فنس-body-fans

ویژگی هایی که با نصب بادی فنس به خودرو هدیه داده می شود چیست؟

با سرامیک کردن بدنه خودرو، هم از آن در برابر آسیب ها و صدمات وارده به رنگ و بدنه خودرو جلوگیری می کنیم و هم براقیت و درخشندگی خاصی را برای خودرو به وجود می آوریم، اما با نصب بادی فِنس (Body fence) یا  PPF ( Paint Protection Film )  فقط می توانیم از خودروی خود در برابر آسیب های وارده به بدنه و رنگ آن محافظت کنیم و انتظار جلوه ای خاص برای خودروی خود نداشته باشیم.

لایه نایلونی باد فنس از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بادی فنس یا PPF از سه لایه مختلف تشکیل شده است که بر روی یکدیگر قرار می گیرند و با قرارگیری بر روی خودرو مانند یک پوشش عمل می کنند. پیش از نصب بادی فِنس، یک لایه از جنس پلی استر (Polyester) بر روی آن قرار دارد که برای نصب نیاز است آن لایه جدا شود تا لایه چسبناک زیر آن آزاد شود و به بدنه بچسبد. یکی دیگر از لایه های به کاررفته در بادی فنس، پلیر اتان (Polyurethane) است، به کار رفتن این لایه در بادی فِنس باعث می شود از بدنه خودرو در برابر صدمات و آسیب های وارده محافظت شود.

بادی فنس

بادی فنس چگونه نصب می شود؟

نصب این پوشش با سرامیک کردن خودرو که قرارگیری یک لایه از محلول سرامیک بر روی کل بدنه است فرق دارد. برای نصب بادی فِنس ابتدا لازم است بدنه خودرو کاملاً تمیز شود و سپس محلول خاصی بر روی قسمت مورد نظر از خودرو اسپری شود. در مرحله بعد بادی فنس را به میزان لازم برش می زنند و بخش مورد نظر از خودرو را با آن کاور می کنند.

مزایای نصب بادی فنس و برتری های آن نسبت به سرامیک

میزان مقاومت بادی فنس در برابر با سرامیک بیش تر است، زیرا هم ضخامت لایه بادی فنس قرار گرفته شده بر روی بدنه بیش تر است و هم جنس آن مقاوم تر است. لایه کاور قرار گرفته شده بر روی بدنه با پخش کردن نیرویی که سنگ ریزه ها در اثر پرت شدن به آن وارد می کنند، از آسیب رسیدن به بدنه در اثر برخورد اشیای کوچک جلوگیری می کند. در صورت نبودن بادی فنس، نیروی واردشده توسط اشیای ریز مستقیم به نقطه ای از بدنه که به آن اثابت می کنند وارد می شود. این قضیه باعث می شود نیروی اشیای ریز پرتاب شده به سطح کم تری وارد شود و در نتیجه، فشار بیش تری نیز به وجود آید. با نصب این پوشش سطح اعمال نیرو توسط اشیای ریز بیش تر می شود و در نتیجه، فشار واردشده از طرف آن ها کم تر می شود و به عبارتی، نیروی آن ها به واسطه بادی فنس دفع می شود.

از دیگر مزایای نصب این پوشش می توان به مراقبت از رنگ بدنه در برابر مواد شیمیایی، باران های اسیدی و همچنین نور خورشید اشاره کرد.

بادی-فنس-body-fans

به طور کلی، بادی فنس نصب شده می تواند تا زمانی که پاره نشده باشد کارایی خود را حفظ کند، اما برخی اوقات ممکن است پارگی هایی بر روی آن به وجود آید و پس از مدتی از روی بدنه جدا شود و عملکرد مناسبی نداشته باشد، اما در مجموع، عمر بادی فنس نسبت به سرامیک بیش تر است.

علاوه بر موارد گفته شده و با توجه به خواص سرامیک کردن خودرو و مقایسه بادی فنس با سرامیک، می توان گفت اگر تنها به دنبال محافظت از خودروی خود هستید و براقیت خودرو برای تان اهمیت چندانی ندارد، بهتر است از بادی فِنس یا PPF برای محافظت استفاده کنید. در مجموع، اگر خودروی شما بیش تر در درون شهر تردد می کند بهتر است از سرامیک بدنه استفاده کنید، زیرا هم جذابیت خاصی به خودرو می دهد و هم محافظت لازم و مورد نیاز را برای شما فراهم می کند. از سویی، به علت مقاومت بیش تری که بادی فنس در برابر آسیب های فیزیکی دارد، بهتر است از این پوشش برای خودروهایی استفاده شود که نسبت به خودروهای درون شهری، بیش تر در معرض آسیب هایی مانند پرتاب سنگ ریزه و غیره قرار دارند.

اما با وجود همه مسائل گفته شده، می بینیم که اکثر کسانی که می خواهند از خودروی خود محافظت کنند از پوشش سرامیک استفاده می کنند، علت این قضیه هم قیمت ۳ تا ۴ برابری نصب بادی فِنس نسبت به سرامیک است. نصب بادی فنس بر روی خودرو، هم زحمت بیش تری دارد و هم قیمت جنس به کاررفته در آن بسیار بیش تر از سرامیک است. همه این ها باعث شده است نصب آن چیزی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه داشته باشد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

نصب بادی فِنس بهتر است یا سرامیک کردن بدنه خودرو؟

نصب بادی فِنس بر روی بدنه محافظت بیش تری از بدنه را به ارمغان می آورد. علت محافظت بیش تر، ضخیم بودن لایه بادی فِنس و مقاومت بیش تر آن در برابر خراشیده شدن است.
برتری دیگر بادی فِنس در برابر سرامیک، عمر بالای آن است. سرامیک فقط در صورتی بیش تر دوام می آورد که به خوبی از آن محافظت شود، اما بادی فِنس نیازی به مراقبت خاصی ندارد و می تواند به خوبی ماندگاری داشته باشد.
مسئله دیگر این است که نصب بادی فِنس تمام بدنه را پوشش می دهد، اما در سرامیک کردن بدنه ممکن است خطایی رخ دهد و بخشی از بدنه تحت پوشش سرامیک قرار نگیرد.

کدام یک از محافظ های گفته شده ارزان تر است؟

قیمت نصب بادی فِنس چیزی حدود ۴۰ میلیون هزینه دارد ، این در حالی است که گران ترین سرامیک حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون خرج برمی دارد. قیمت بالای بادی فِنس به خاطر جنس به کاررفته در لایه های آن است. جنس هایی که در لایه های بادی فِنس به کار رفته است بسیار گران قیمت اند و چون برای نصب آن ها باید کل بدنه پوشش داده شود بنابراین هزینه نصب آن بسیار زیاد می شود.

برای نصب این محافظ ها به چه مراکزی باید مراجعه کنیم؟

تقریباً همه مراکز نصب بادی فِنس یا سرامیک بدنه در اینستاگرام فعالیت می کنند. شما می توانید با مراجعه به صفحات آن ها و کمی تحقیق در مورد آن ها بهترین مراکز را شناسایی کنید و خودروی خود را به دست آن بسپارید. اکثر مراکز کاور بدنه در مجموعه ها و گاراژهایی است که به طور تخصصی بر روی خودروها کار می کنند. با کمی پرس‌وجو می توانید آن ها را پیدا کنید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *